Skip to content

RIJKDOM

 

“Wat een bijzondere ervaring. Niet alleen het kijken naar kunst vanuit een persoonlijke vraag, maar ook het delen van die reis hebben mij andere inzichten gegeven.” Een deelnemer drukte mij dit op het hart na afloop van een Art Based Learning masterclass. Een fijne, waardevolle reactie die voor mij onderstreept waarom ik zo graag doe wat ik doe.

Kunstenaars hebben een wonderlijke drang om te maken, een verhaal op een unieke manier vormgeven. Voor elke kunstenaar is dat proces een ontdekkingsreis die leidt tot een andere ontdekkingsreis; die van jou als kijker en nieuwsgierig mens. Hoe mooi is het als die twee reizen elkaar vinden in een waardevolle ervaring? 

We hebben allemaal de drang om te willen weten en onszelf te ontwikkelen. Om inzicht te krijgen in waarom we doen wat we doen. In dat betoverende spel van aanschouwen en geraakt worden, bevindt zich jouw persoonlijke ontwikkelruimte.

 

“Juist de rust en de tijd die ik deze ochtend had om echt te mogen genieten van kunst heeft me weer aan het denken gezet. Dit gun je collega’s en kinderen ook.”


Een immaterieel cadeau
Als verbinder koppel ik de waardevolle kracht van kunst aan jou als groeiend mens. Ik leer je het kijken naar kunst en het ervaren ervan vanuit jouw persoonlijke vraag. Op deze manier geef ik jou een immaterieel cadeau in de vorm van een betekenisvolle ervaring. Een die je hopelijk de rest van je leven meeneemt.

 

“Ik zie weer duidelijk hoe kunst een bijdrage kan leveren aan ‘bildung’ en meer mogelijkheden om kunst in te zetten in m’n werkgebied.”


Op een andere manier leren nadenken creëert persoonlijke groei
Welke deur we precies openen weten we op voorhand niet, dat maakt het zo leuk. Samen gaan we op zoek naar de verandering die kunst in je teweegbrengt. Raakt een kunstobject je, dan is de belangrijkste vraag waarom je geraakt wordt. Als je over gebruikelijke antwoorden als ‘de kleur’ of ‘de vormen zijn zo mooi’ heenstapt, dan graaf je al snel een stuk dieper. Juist door vanuit die persoonlijke vraagstelling naar kunst te kijken en daarna vragen te stellen en jezelf uit te dagen, openen we een deur die leidt naar nieuwe perspectieven.


Maakt je rijker
Ik stimuleer jou om de unieke visuele kracht van kunst te gebruiken en jezelf beter te leren begrijpen. Die reis geeft je inzichten waarmee je verder kunt. Ongeacht of je voor een klas leerlingen staat, of je accountant bent of gemeenteambtenaar. Ik begeleid jou op de eerste plaats als mens en als je er als mens rijker van wordt, dan wordt de professional in jou dat ook. Want wat je van jezelf en de anderen in de groep leert, sijpelt ook door in je werk. En dát is pure rijkdom. 

“Een ervaring is iets waaruit men veranderd tevoorschijn komt.” Michel Foucault, filosoof. 

CV

Studie

2016 - 2020

  • Master Kunsteducatie aan de Fontys Hogescholen voor de kunsten, Tilburg. 
  • Verdieping fotografie Fontys Hogescholen voor de Kunsten, Tilburg.
  • Art Based Learning, Artez Hogescholen voor de kunsten, Arnhem.
  • Teamcoaching, Adviesgroep Pauw.

2006 - 2016

  • Kernopleiding Projectmanagement bij de NCOI in Eindhoven.
  • Presentatietechnieken, Consenheim Consult, Amsterdam.
  • Gesprekstechnieken en coaching, Coaching Academy Naarden.
  • Partners in Cultuur Educatie, door Kunstloc, Erfgoed Brabant, Tilburg.
  • Train de trainer De CultuurLoper om de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit vorm te geven bij het onderwijs en culturele aanbieders door Kunstloc en Erfgoed Brabant, Tilburg.
  • Train de Trainer ICC, Interne Coördinator Cultuureducatie, door LKCA.

Werkervaring

Vanaf 2016

  • Cultuurcoach en intermediair bij Plaza Cultura, de culturele marktplaats van de gemeente Vught, Sint-Michielsgestel en regio Haaren.
  • Een onafhankelijk bemiddelaar die een brug slaat tussen het onderwijsveld, culturele sector en in Vught ook binnen het sociaal domein.

2007 - 2016

  • Cube, de marktplaats voor Cultuureducatie Bernheze. Hier begon mijn professionele culturele loopbaan. Samen met het onderwijs, lokale kunst-, cultuur- en erfgoedinstellingen en de gemeente schreef ik het cultuurbeleidsplan en voerde als coördinator het plan uit. 

Vóór 2007

  • Zorg, welzijn en publieke- en zakelijke dienstverlening

Waar word ik blij van

  • Conclusie van mijn onderzoek: dat kunst op een brede doelgroep een betekenisvolle impact heeft door o.a. Art Based Learning.
  • Mijn ontwikkeling in studie en werkloopbaan.
  • Bezoeken van musea en andere kunst- en cultuuractiviteiten.
  • Mijn heerlijke gezin met man en twee uitwonende, studerende kinderen.
  • Koken, wandelen, lezen, fietsvakanties.